loading...
شهروند ادبی
مسیب بازدید : 139 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)
در مراسم تشییع پیکر استاد «عباس کی‌منش» مطرح شد
مشفق کاشانی، بنابر گفته‌های ساعد باقری، یکی از سخنرانان مراسم تشییع این استاد در زمان وفات نمی‌دانم با دیدن کدامین ممدوح خود سرخم کرده و ناگهان به ملکوت پیوند خورد.
 
شریف، رئیس حوزه هنری و هنرمندانی چون ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، علی موسوی گرمارودی،‌ افشین اعلاء‌ و عبدالحسین مختاباد، مصطفی محدثی خراسانی، حجت‌الاسلام دعائی، حجت‌الاسلام زائری،‌ محمد علی بهمنی، عبدالجبار کاکائی، عباس براتی پور، فاطمه راکعی، حسین اسرافیلی و فرماندار شهرستان کاشان در تالار وحدت برگزار شد.

علی مراد خانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: استادی که من بیش از 30 سال در خدمت او بودم مظهر بردباری و مهربانی بود.

وی ادامه داد: مشفق کاشانی، بعد از مرحوم اوستا و ستوده مسئولیت شورای شعر را برعهده داشت و اگر گره‌ای پیش‌ می‌آمد ما به وی مراجعه می‌کردیم.

معاون هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود پیام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و سپس  با عرض تسلیت به دوستداران مشفق کاشانی، سخنان خود را خاتمه بخشید.

ساعد باقری، شاعر کشورمان در بخش دیگری از مراسم تشییع جنازه مشفق کاشانی، گفت:‌ به همه دوستان عرض می‌کنم کاش بودید و می‌دیدید که استاد چگونه از میان ما رفت.

وی ادامه داد: به حسین اسرافیلی، که هم با شنیدن خبر فوت مشفق کاشانی، بی‌تاب بود گفتم اگر در صحنه بودی اینقدر بی‌تاب نمی‌شدی.

باقری، ادامه داد: بار دیگر سنت خدا را دیدیم که بنابر آن هر کس همان گونه می‌میرد که زندگی کرده است، نمی‌دانم کدامین ممدوح پیش‌روی استاد قرار گرفت که ناگهان سرخم کرد و به ملکوت پیوند خورد.

این شاعر اظهار داشت: استاد آمده بود که جلوه‌های مهربانی را در پیش‌روی ما تجلی بخشد، مشفق‌ کاشانی، تعلق خاصی به جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها نداشت و به هرچیزی به ایمان ما مرتبط می‌شد پایدار بود و آمده بود تا نشان بدهد که چگونه می‌توان با مهربانی زیست.

افشین اعلاء‌، شاعر دیگر کشورمان که در آخرین مراسم حضور استاد در میان شاعران مجری برنامه بوده گفت: امروز روز میلاد استاد ماست کما اینکه من و کسانی‌ که در آخرین لحظه در کنار استاد بودیم فکر می‌کردیم که آن لحظه میلاد وی بوده است.

اعلاء، ادامه داد: استاد در صندلی نشسته بود بالواقع ایستاده رفت، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که شمع زندگی استاد به خاموشی گراییده باشد.

این شاعر کشورمان ادامه داد: مشفق کاشانی، عمر با عزت خود را در خدمت قداست کلمه و انسانیت گذاشت.

اعلاء‌،‌خاطر نشان کرد: ما استاد را به غیر از تبحر در ادبیات به فتوت و جوانمردی می‌شناسیم، ما کوچکترها که شاگرد، شاگردان استاد هستیم تاب فراق او را نداریم.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران مشفق کاشانی، را نماد  شعر، مهربانی، ایران، اسلام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: مجموعه این ویژگی‌ها مسبب این بود که مشفق کاشانی، هم در زندگی شاعرانه زیست و هم در ممات جان به جان آفرین تسلیم کند.

مسجد جامعی، ادامه داد: مرگ و زندگی مشفق کاشانی، یک روایت داشت و به هم پیوسته بود.

 این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: مشفق کاشانی، در مقدمه‌ای که بر یکی از کتاب‌های شعر نوشته بود، سهراب را به عنوان شاعری جوان ذکر می‌کند، خود استاد نیز در بیست سالگی اولین شعر خود را سرود و در کل زندگیش شاعران جوان در کنار او بودند.

مسجد جامعی، تصریح کرد: ذوق شاعران جوان در گروی گفتگوی مستقیم با مشفق بود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کار استاد در حوزه شعر و موسیقی بود، وی سالها در انجمن شعر و موسیقی مسئولیت داشت و زمینه‌ای را فراهم کرد که بسیاری از شاعران در کسب مجوز از وزارت ارشاد توفیق یابند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: ما با تدابیر مشفق کاشانی، شاهد شکل‌گیری زبان جدیدی در شعر همراه با موسیقی بودیم و این دوره خاص در زندگی استاد است که شاید توجه کمی به آن شده باشد.

مسجد جامعی، خاطر نشان کرد: گاهی برای برخی از اشعار کلاسیک مشکلاتی به وجود می‌آمد اما استاد آنها را با تدابیر خود حل می‌کرد.

گرما رودی، یکی دیگر از شاعران کشور ما در بخشی از مراسم تشییع مشفق کاشانی، گفت: ما شاگرد ایشان بودیم و وی که تخلص شعریش بسیار با معنا بود بی‌گمان یکی از غزل‌سرایان بزرگ نئوکلاسیک امروز ایران است.

مختاباد، خواننده کشورمان نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به سه دهه‌ آشنایی خود با مشفق کاشانی، گفت: وی منبع صفا، لطف و مهربانی بود.

مختاباد، خاطرنشان کرد: مشفق‌ کاشانی، تا فرهنگ و ادب ایرانی زنده است زنده می‌ماند.

وی در پایان قطعاتی از یکی از اشعار مشفق کاشانی، را خواند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 393
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 104
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 234
  • بازدید ماه : 760
  • بازدید سال : 3,589
  • بازدید کلی : 45,139